ایده تجاری مناسب خودتون رو پیدا کنید

با مطالعه این درس، می‌تونید، پاسخ این سوالات رو پیدا کنید.
چطور بفهمیم یه ایده تجاری خوبه یا نه؟
برای پیدا کردن یه ایده مناسب چه مراحلی رو باید طی کرد؟
چطور میشه بازار مناسب یه ایده تجاری رو پیدا کرد؟

قبل از اینکه در مورد ایده کسب و کار شما صحبت کنیم، بیاید تصور کنیم شخصی به نام رضا 2 تا گربه داره. رضا عاشق گربه هاشه و اونا رو بچه‌های خودش می‌دونه.

رضا اونقدر گربه هاشو دوست داره که هر جا میره اونا رو هم با خودش می‌بره. اینجوری رضا خیلی راحت با بقیه کسایی که گربه دارن آشنا می‌شه. رضا همیشه دوست داره با انجام کارهای داوطلبانه به گربه ها کمک کنه.

رضا قبلا هم انجام فعالیت‌های داوطلبانه رو امتحان کرده، اما این فعالیت‌ها هیچ وقت ادامه دار نبوده. رضا قصد داره این بار برنامه ای پیدا کنه که بتونه به صورت طولانی مدت به اون متعهد باشه.
بیاید به رضا کمک کنیم تا بتونه ایده و فعالیت مناسب رو پیدا کند.

کاملاً واضحه که ایده تجاری شما باید مناسب باشه. اما، مهم اینه که بتونید تشخیص بدید که کدوم ایده واقعاً ارزش پیگیری داره.

بعضی از ایده‌ها، ایده‌های خوبی نیستن. ( مثلا بازاری برای خریدن بنزین قابل شرب وجود نداره!) اما بعضی از ایده‌ها ممکنه اول کار زیاد مناسب به نظر نرسن، اما در واقع پتانسل تبدیل شدن به یه ایده عالی رو داشته باشن.

از طرف دیگه، بعضی ایده‌ها اولش فوق العاده به نظر می رسن، اما ممکنه با گذشت زمان قابلیت پیگیری و ادامه دادن نداشته باشن. متاسفانه راهی برای اینکه بدونیم یه ایده حتما صد در صد موفق میشه وجود نداره، اما یه سری نکته‌ها برای افزایش احتمال موفقیت یه ایده تجاری وجود داره که حتما باید بهشون توجه کنید.

قدم اول شناخت و تمرکز روی مهارت های خودتونه. شما چه مهارت‌هایی دارید و به چه چیزایی علامندید؟

به مهارت‌های خودتون هم به صورت جزئی (من توانایی تعمیر خودرو‌های مختلف رو دارم) وهم به صورت کلی (من مدیر پروژه خوبی هستم) توجه کنید. فکر کنید که در چه مواردی دانش و تخصص دارید و چطور می‌تونید این دانش رو برای موفقیت یه ایده تجاری به کار ببندید.

در مرحله بعد، به علایق خودتون توجه کنید. علایق شما اهمیت زیادی دارن و به شما کمک می‌کنن تو شرایط سخت به ایده تجاریتون وفادار بمونید. (مثلا کسی که از قهوه متنفره، نمی‌تونه به فکر گردوندن یه کافی شاپ باشه.)

بعد از فکر کردن به مهارت‌ها و علایقتون، به دنیای بیرون توجه کنید. تو زندگی روزمره خودتون با چه مشکلاتی رو به رو می‌شید که هیچ کس برای حل کردنشون برنامه و هدف خاصی نداره؟ مثلا، ممکنه رضا تو محله ای زندگی کنه که مرکز دامپزشکی نداره.

چطور می‌تونید با توجه به مهارت‌ها و علایقی که دارید، برای حل این مشکل اقدام کنید؟

تصور کنید رضا تو برنامه نویسی مهارت داره. می‌دونیم که رضا به حیوانات علاقه منده و تو محله‌ای که زندگی می‌کنه، یه مرکز دامپزشکی درست و حسابی وجود نداره. خوب رضا می‌تونه یه وبسایت یا اپلیکسشن طراحی کنه که با استفاده از اون، آدما بتونن به صورت آنلاین با دامپزشکا ارتباط برقرار کنن.

این یه ایده تجاری مناسب برای رضاست؛ چون هم با علایق و مهارت‌های اون همخوانی داره و هم یه راهکار واقعی و عملی برای حل یه مشکل واقعیه.

اگرچه این ایده کاملا مناسب به نظر می‌رسه، اما تو این مرحله نباید به فکر داشتن یه ایده فوق العاده، با جزئیات کامل باشید.

نیازی نیست قبل از انجام دادن تحقیقات لازم و ارائه یه تعریف مشخص، جزئیات برنامه تجاریتون کاملا مشخص باشه. اینکه هنوز درباره ایده تجاریتون شک و تردید داشته باشید هم کاملا طبیعیه.

تو این مرحله کافیه به صورت تقریبی مشخص کنید که آیا این شک و تردیدها قابل برطرف کردن هستند یا اینکه ایده تجاری مورد نظر در واقع ارزش صرف زمان رو نداره.

بعد از انتخاب یه ایده تجاری، باید مطمئن شید که بازاری برای ارائه اون وجود داشته باشه. ایده تجاری که انتخاب کردید بر پایه نیازی هست که خود شما اونو حس کردید. اما آیا کسای دیگه ای هم هستن که این نیازو داشته باشن؟

یه لیست از کلیدواژه‌های مربوط به ایده تجاریتون رو پیدا کنید و اونارو تو یه موتور جستجو سرچ کنید. با چه نتایجی رو به رو می‌شید؟ کسب و کارهای دیگه؟ محصولات و خدمات تو سایت‌های تجارت الکترونیک؟ این سایت‌ها چه محصولاتی ارائه میدن و موفق به فروش چه تعداد محصولاتی می‌شن؟

پست‌های بلاگ‌ها و فوروم‌هایی که درباره ایده تجاری شما و نیاز افراد در این زمینه ایجاد شدن رو مطالعه و بررسی کنید. آیا اشاره ای به خدمات و محصولاتی شده که شما بتوانید به شکل بهتری قابل به ارائه اونا باشید؟

تو مرحله بعد، کلید واژه‌ها رو با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل ترندز برررسی کنید. دقت کنید که کلید واژه‌ها چقدر سرچ می‌شن؛ این سرچ‌ها تو کدوم مناطق جغرافیایی انجام می‌شه؛ چه کلمات و عبارات دیگه‌ای سرچ می‌شن؛ آیا این سرچ‌ها در تمام طول سال انجام می‌شن یا بیشتر حالت مد و سلایق زود گذر رو دارن.

تو مرحله آخر، کلید واژه‌ها رو تر شبکه‌های اجتماعی هم سرچ کنید. اگه کسب و کارهایی در این زمینه پیدا کردید، دقت کنید که چه تعداد فالور دارن؛ میزان engagement یا درگیر شدن افراد چقدره ؛ از کامنت‌های افراد (مثبت و منفی) چه ایده‌ها و درس‌هایی می‌تنید بگیرید.

توجه داشته باشید که اگه کسب و کارهایی پیدا کردید که فعالیتی مشابه با ایده تجاری شما انجام می‌دن، به این معنی نیست که باید ایده تجاریتون رو فراموش کنید. از رقابت واهمه نداشته باشید.

نیازی نیست ایده تجاری شما کاملا جدید باشه. تنها کافیه در مقایسه با رقبا پیشنهاد بهتری داشته باشید و مشکلات مشتریان احتمالی رو به شکل مناسب‌تری برطرف کنید. برای انجام این کار، یه لیست تهیه کنید و توش مشخص کنید که چطور می‌تونید بهتر از رقباتون فعالیت کنید (نقاط تمایز کسب و کارتون رو لیست کنید).

می‌تونید محصولات یا خدمات با کیفیت تری ارائه بدید؟ قدرت اجرایی بهتری دارید؟ می تونید‌فعالیت‌های برندینگ و بازاریابی خودتون رو با موفقیت بیشتری انجام بدید؟ آیا قادر به ایجاد یه تجربه مشتری بهتر هستید؟

مثلا رضا ممکنه یک وبسایت پیدا کنه که به کاربرا اجازه می‌ده برای دامپزشک ایمیل بفرستن و ظرف 24 ساعت، پاسخ دریافت کنن. به این ترتیب رضا می‌تونه اپلیکیشنی ایجاد کنه که امکان چت زنده با دامپزشک رو فراهم می‌کنه و کاربرا دیگه برای دریافت پاسخ مجبور به صبر کردن نباشن.

توجه کنید ایده تجاری شما حتما باید سودآور هم باشه. بنابراین حتما به این نکته هم فکر کنید که کسب و کار شما چطور می‌تونه به اندازه کافی سودآور و در نتیجه پایدار باشه.

در نهایت توجه داشته باشید که حتما باید درباره ایده تجاری خودتون، بازخورد بگیرید. هرگز خودتون رو از مشورت با دیگران محروم نکنید.

حتما با افرادی که بهشون اعتماد دارید، افراد متخصص در زمینه مورد نظر و افرادی که در این زمینه فعال هستن مشورت کنید.

از انتقادات و پیشنهادات استقبال کنید و همیشه برای ایجاد تغییرات آماده باشید. خیلی از کسب و کارا با هدف حل مشکل A به وجود میان و با گذشت زمان متوجه می‌شن که دارن مشکل B رو حل می کنن.

انتخاب یه ایده تجاری مناسب ممکنه خیلی سخت به نظر برسه. برای آسون تر شدن کار می@تونید این فرایند رو به قدم های کوچک تر تقسیم کنید. بیاید با هم یه لسیت تهیه کنیم که بهتون تو انتخاب یه ایده تجاری مناسب کمک می‌کنه.

می‌تونید این موارد رو به لیستتون اضافه کنید.
تهیه لیستی از مهارت ها، تهیه یه لیست از علایق، یادداشت کردن مشکلاتی که به صورت روزمره باهاشون رو به رو می‌شید، تخمین زمان مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار، بررسی منابع مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار و تهیه یه لیست از افراد مورد اطمینان برای مشورت در مورد ایده تجاری

عالیه! حالا یه چک لیست برای شروع کار دارید. حالا می‌تونید بررسی کنید که چطور میشه از مهارت‌ها و علایقتون برای پیشبرد یه ایده تجاری استفاده کنید.

اسکرول به بالا