با استفاده از بازاریابی مشارکتی برندتون رو گسترش بدید

با مطالعه این درس می‌تونید به سوالات زیر پاسخ بدید.
بازاریابی مشارکتی چیه؟
برای انتخاب شریک بازاریابی باید به چه نکاتی توجه کنم؟
شبکه مشارکت چیه؟

تصور کنید که یه شرکت به نام ارگان رشد وجود داره که کود ارگانیک تولید می‌کنه و می‌خواد که افراد بیشتری از محصولات باغبانیش که کاملا با محیط زیست سازگاره اطلاع پیدا کنن.

ارگان رشد می‌خواد برای توسعه کسب و کارش با یه وبسایت دیگه مشارکت کنه و چند تا انتخاب هم داره. ببینیم کدوم یکی از اونا می‌تونه برند و محصولات ارگان رشد رو به مشتری‌های مناسب معرفی کنه.

آیا شراکت با این وبسایت برای ارگان رشد مناسبه؟
یه بلاگ باغبانی محبوب که خواننده‌هاش رو در مورد رشد گیاهان راهنمایی می‌کنه

آیا شراکت با این وبسایت برای ارگان رشد مناسبه؟
یه وبسایت که محصولات سازگار با محیط زیست رو معرفی می‌کنه

آیا شراکت با این وبسایت برای ارگان رشد مناسبه؟
یه سایت شناخته شده معماری که در مورد ساختمان‌های مشهور دنیا به خواننده‌هاش اطلاعات میده

آیا شراکت با این وبسایت برای ارگان رشد مناسبه؟
یه بلاگ که در مورد جزئیات زندگی افراد مشهور به خواننده‌هاش اطلاعات میده

ارگان رشد باید با سایت‌هایی همکاری کنه که مخاطب هدفش رو جذب می‌کنن. افرادی که می‌خوان درباره زندگی آدمای مشهور یا معماری مطلب بخونن دنبال کود نمی‌گردن. اما ممکنه افرادی که درباره باغبانی یا محصولات سازگار با محیط زیست مطلب می‌خونن به محصولات ارگان رشد نیاز داشته باشن.

همکاری ارگان رشد با وبسایتی که به فروش محصولاتش کمک می‌کنه یه مثال از بازاریابی مشارکتیه.

بازاریابی مشارکتی یعنی پرداخت کمیسیون به ناشران (مثلا بلاگرها، مجلات الکترونیکی و سایت‌های خبری) در ازای تبلیغ محصول یا خدمات شما در شبکه و سایتشون.

البته ناشران تنها در صورت فروش محصولات کمیسیون دریافت می‌کنن. بنابراین شما تنها در شرایطی برای بازاریابی مشارکتی هزینه می‌کنید که جواب بده و کار کنه.

با تبلیغ محصولاتتون توی سایت‌های دیگه در مقایسه با اتکای انحصاری به سایت و فروشگاه خودتون، می‌تونید به مشتری‌های احتمالی بیشتری دسترسی داشته باشید و فروشتون رو افزایش بدید.

برای موفق شدن توی بازاریابی مشارکتی باید شرکایی رو انتخاب کنید که با محصولات و خدمات شما مرتبط باشن و بین مخاطبین هدف شما محبوبیت دارن.

پس ارگان رشد می‌تونه بلاگ باغبانی رو برای بازاریابی مشارکتی انتخاب کنه. این بلاگ بین افرادی که تو خونه باغبانی می‌کنن محبوبیت داره؛ یعنی دقیقا افرادی که به احتمال خیلی زیاد جامعه هدف ارگان رشد هستن.

پس به این طریق هزاران نفر با خدمات و محصولات ارگان رشد آشنا می‌شن. اما مزایای بازاریابی مشارکتی تنها به دیده شدن محصولات شما محدود نمی‌شه. بازاریابی مشارکتی می‌تونه به برند شما اعتبار بده؛ کاری که تبلیغات معمولی قادر به انجامش نیستن.

به احتمال خیلی زیاد کسانی که مخاطب بلاگ باغبانی مورد نظر هستن، به نظرات نویسندگان بلاگ اعتماد دارن. پس اگه این نویسنده‌ها در مورد محصولات ارگان رشد بنویسن، انگار که روش مهر تایید زدن. تبلیغات عادی نمیتونن چنین کاری رو برای برند شما انجام بدن.

دو راه برای پیدا کردن بازاریاب‌های مشارکتی وجود داره: خودتون پیداشون کنید یا از شبکه‌های مشارکتی کمک بگیرید.

اگه قصد دارید خودتون بازاریاب مشارکتی مناسب رو پیدا کنید، در درجه اول باید به علایق و رفتار آنلاین مخاطب هدفتون توجه کنید

مخاطب‌های هدفتون از چه سایت‌هایی بازدید می‌کنن؟ به چه افراد و نویسنده‌هایی علاقه و اعتماد دارن؟ چه کلمات و عباراتی رو به صورت آنلاین سرچ می کنن؟

کلمات و عبارات کلیدی رو سرچ کنید و ببینید چه سایت‌هایی نمایش داده می‌شن. برای پیدا کردن کلید واژه‌های محبوبی که توسط افراد سرچ می‌شن می‌تونید از ابزارهایی مثل Google trends استفاده کنید.

بعد از اینکه سایتی رو پیدا کردید که مخاطب هدف شما رو جذب می‌کنه، ببینید آیا این سایت با کسب و کارهای دیگه بازاریابی مشارکتی می‌کنه. می ‌تونید با مرور سایتشون یا از طریق ارسال ایمیل از این موضوع اطلاع پیدا کنید.

اگه سایت مورد نظر در زمینه بازاریابی مشارکتی فعالیت می‌کنه، در مورد شرایط و کمیسیون درخواستی ازشون سوال کنید. اگر هم در این زمینه فعالیت نداره، می‌تونید براشون یه پروپوزال بفرستید و ببینید به انجام این کار علاقه دارن یا نه.

همچنین می‌تونید شرکای بازاریابیتون رو از طریق شبکه‌های مشارکت هم پیدا کنید. شبکه‌های مشارکت بین صاحبان کسب و کارها و ناشرانی که کار بازاریابی مشارکتی انجام میدن، ارتباط برقرار میکنن.

معروف‌ترین این سرویس ها Rakuten، ShareASale و Commission Junction هستن؛ اما سرویس‌های دیگه‌ای هم در این زمینه وجود داره. برای پیوستن به این شبکه‌ها باید حق عضویت پرداخت کنید اما معمولا استفاده از این سرویس‌ها راه سریع تر و راحت‌تری برای پیدا کردن بازاریاب‌های مشارکتیه.

شبکه‌های مشارکتی دارای پایگاه‌های داده شامل اطلاعات ناشران مختلف هستند و به شما برای انتخاب مناسب بازاریاب مشارکتی کمک می‌کنن. همچنین ابزارهایی در اختیار شما قرار میدن تا بتونید روی میزان فروش و میزان کمیسیون نظارت داشته باشید.

شبکه‌های مشارکتی همچنین داشبوردها و گزارش‌هایی ارائه میدن که شاخص‌های مهم مثل میزان فروش مشارکتی رو پایش می‌کنه. بنابراین، همکاری با شبکه‌های مشارکتی می‌تونه راهکار مناسبی برای کسب و کارهای کوچیک یا نوپا باشه.

در هر صورت چه خودتون بازاریاب مشارکتی رو پیدا کنید، چه از خدمات شبکه‌های مشارکتی برای انجام این کار استفاده کنید، باید شیوه فروش و میزان کمیسیون رو مشخص کنید.

در واقع هیچ قانونی در زمینه میزان کمیسیونی که باید به بازاریاب مشارکتی پرداخت کنید وجود نداره، اما عموما اگه کسب و کار نوپایی هستید و هنوز شناخته نشدید باید میزان کمیسیون بیشتری نسبت به کسب و کارهای معروف و شناخته شده پرداخت کنید.

برای تشویق بازاریاب‌های مشارکتی به فروش بیشتر می‌تونید میزان کمیسیون پرداختی رو به ازای فروش بیشتر افزایش بدید.

بعد از انتخاب یک یا چند ناشر مناسب، موفقیت برنامه بازاریابی مشارکتی شما به برقراری روابط کاری قدرتمند با اونها بستگی داره.

مثل هر رابطه دیگه‌ای، برقراری ارتباط خیلی مهمه. با شرکاتون درباره بهترین روش‌های ارائه و فروش محصولاتتون صحبت کنید، به سوالاتشون پاسخ بدید و منابع لازم مثل عکس و اطلاعات محصول رو در اختیارشون قرار بدید.

نباید هدفتون این باشه که محصولاتتون رو تو سایت‌های بیشتر و بیشتری تبلیغ کنید. به جای کار کردن با شرکای متعددی که هیچ ارتباطی با مخاطب هدف شما ندارن، بهتره با چند تا شریک با کیفیت که تو جامعه هدف شما محبوب هستن همکاری کنید.

در نهایت باید در مورد قوانین کمپین‌های اسپانسرشیپ و اندورسمنت اطلاعات لازم رو داشته باشید و در صورت نیاز با یه وکیل مشورت کنید.

حالا که می‌خواید بازاریابی مشارکتی داشته باشید، بیاید ببینیم خودتون باید بازاریاب مشارکتی رو پیدا کنید یا از خدمات شبکه‌های مشارکتی استفاده کنید.

بهتره که برای پیدا کردن بازاریاب مشارکتی مناسب از خدمات شبکه‌های مشارکتی استفاده کنید. معمولا با استفاده از خدمات این بنگاه ها سریع تر و راحت تر میتونید شرکای مناسب رو پیدا کنید، اما باید هزینش رو پرداخت کنید.

می‌تونید خودتون برای انتخاب شریک بازاریابی اقدام کنید یا از خدمات شبکه‌های مشارکتی استفاده کنید. این انتخاب به میزان زمان و بودجه‌ای که در اختیار دارید بستگی داره. معمولا با استفاده از خدمات این بنگاه‌ها سریع‌تر و راحتتر میتونید شرکای مناسب رو پیدا کنید، اما باید هزینش رو پرداخت کنید.

اسکرول به بالا