برای اولین فروشتون آماده بشید

با مطالعه این درس میتونید به این سوالات پاسخ بدید.

چرا آمادگی داشتن برای اولین فروش مهمه؟

محصولم رو برای فروش چطور باید جایگاه یابی کنم؟

برای آماده شدن برای اولین فروشم چه اقداماتی باید انجام بدم؟

تصور کنید رضا که خیلی به حیوانات علاقه داره یه قلاده حاوی یه گام شمار اختراع کرده که می‌تونه وضعیت سلامت حیوانات خانگی رو به صاحبان شون نشون بده.

رضا با موفقیت این قلاده رو روی گربه و خرگوش خانگیش امتحان می‌کنه و مطمئن میشه که محصولش به خوبی کار می‌کنه (و اینکه گربش باید یکم بیشتر ورزش کنه).

اما آیا این قلاده جدید خوب فروش میره؟ آیا مردم واقعا می‌خوان بدونن که حیوان خانگی شون توی طول روز چند قدم راه میره؟

آیا رضا می‌دونه که قلاده روی حیوان‌های خانگی خودش کار می‌کنه یا نه؟

آیا رضا می‌دونه که مشتری‌ها چه واکنشی نسبت به قلاده خواهند داشت؟

آیا رضا از نحوه واکنش رسانه‌ها و مطبوعات اطلاع داره؟

آیا رضا می‌دونه که برای موفق شدن باید چه تغییراتی تو کارش بده؟

رضا می‌دونه که قلاده روی حیوان‌های خانگی خودش کار می‌کنه، اما تا اولین فروش رو انجام نده و بازخوردهای مردم رو دریافت نکنه نمی‌تونه مطمئن باشه که رسانه‌ها و مشتری‌ها چه واکنشی نسبت به محصولش دارند یا اینکه چطور می‌تونه محصولش رو بهتر کنه.

ممکنه تصورتون این باشه که آغاز فروش محصول یا خدمات تون آخرین مرحله فرایند طولانی راه اندازی کسب و کارتونه اما در واقع این تازه اول راهه.

علاوه بر کسب درآمد، اولین فروش میتونه برای کسب و کار شما شهرت و اعتبار بیاره و بهتون کمک کنه با مشتری‌ها و شرکا ارتباطات خوبی برقرار کنید. همچنین اولین فروش فرصت خوبیه تا بفهمید مخاطب هدفتون نسبت به محصول چه واکنشی خواهد داشت.

این دید خیلی مهم که با اولین فروش به دست میارید و تغییراتی که توی محصولتون انجام می‌دید می‌تونه تاثیر خیلی زیادی توی موفقیت کسب و کارتون داشته باشه.

قبل از اینکه اولین فروشتون رو انجام بدید، اول باید گزاره ارزش محصول یا خدمات تون یا دلیل اینکه فکر می‌کنید
استفاده از محصولات یا خدمات شما می‌تونه برای افراد مهم باشه رو مشخص کنید.

برای مشخص کردن گزاره ارزش تنها روی محصول و ویژگی‌های اون تمرکز نکنید، به این مطلب هم بپردازید که چطور استفاده از این محصول می‌تونه به حل مشکلات واقعی افراد کمک کنه. پرداختن به این مطلب هم خیلی مهمه که مشخص کنید برند شما در مقایسه با رقبا چه پیشنهاد متفاوتی داره.

گزاره ارزش شما که شامل فواید استفاده از محصول و خدمات تون و تفاوت اونا با محصولات و خدمات مشابه هست باید توی تمام فعالیت‌های بازاریابی تون کاملاً به صورت مشخص مطرح بشه.

تو قدم بعدی باید سایتتون رو طراحی و راه اندازی کنید. اینطوری مشتری‌های احتمالی می‌تونن متوجه ارزش کسب و کار شما و محصولات و خدمات تولیدی تون بشن.

وب سایت تون رو برای اولین مشتری هاتون با طراحی یک صفحه لندینگ مشخص و واضح که همه اطلاعات لازم رو به صورت خلاصه در اختیار مشتری قرار میده آماده کنید.

سایت شما چیزیه که اولین تاثیر در مورد کسب و کار تون رو روی خیلی از مشتریای احتمالی خواهد داشت. به این فکر کنید که افرادی که روی صفحه لندینگ شما میان دنبال چی هستند، ممکنه چه سوال‌هایی داشته باشند و چه فراخوان‌ها یا CTA هایی می‌تونه براشون مناسب باشه.

با توجه به روند رو به رشد خرید از طریق موبایل، باید حتما مطمئن بشید که نسخه موبایل وب سایت تون خوب کار میکنه.

بعد از اینکه سایتتون رو راه اندازی کردی می‌تونید انواع تبلیغات وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی پولی رو داشته باشید. البته شیوه‌های تبلیغ رایگان زیادی هم وجود داره که می‌تونید ازشون استفاده کنید.

یه راه خوب برای تولید سرنخ و داشتن فروش اولیه مناسب اینه که با شبکه ارتباطی شخصی و حرفه‌ای تون در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید.

بررسی کنید که مخاطب هدف شما از کدوم کانال‌های شبکه‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنه و حتماً طوری فعالیت کنید که توی این پلتفرم‌ها حضور و فعالیت پررنگی داشته باشید.

همچنین لازمه بررسی کنید که شرکت‌های مشابه تو کدوم شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر هستند و تو کدوم شبکه‌ها فعالیت چندانی ندارند. سعی کنید از موفقیت‌های اونا درس بگیرید؛ اما در عین حال دقت کنید ببینید کجاها کم کاری داشتند و از این موضوع به نفع کسب و کار خودتون استفاده کنید.

راه‌های دیگه‌ای هم برای حضور به صورت رایگان تو رسانه‌ها و تبلیغات فراتر از شبکه‌های اجتماعی وجود داره.

میتونید توی وب سایت‌هایی مثل گوگل شاپینگ ثبت نام کنید و محصولاتتون رو اونجا به نمایش بگذارید. این سایتها محصولات مختلف رو با هم مقایسه می‌کنند و مخاطب هدف شما ممکنه برای خرید محصول مورد نظر به این سایت‌ها هم مراجعه کنه.

اگه می‌خواید محصولات و خدماتتون در وب سایت‌ها یا مجله‌های معروف در زمینه کسب و کارتون مطرح بشه، می‌تونید براشون نمونه‌های رایگان بفرستید و ازشون بخواید که محصول شما رو توی رسانه‌شون نقد و بررسی کنن.

یه تاکتیک خوب دیگه می‌تونه شرکت کردن در فوروم‌های مطرح صنعتتون با موضوعات مرتبط با محصول و مخاطب هدفتون
باشه. همچنین می‌تونید توی نمایشگاه‌های مختلف که همه فعالین در صنعت شما رو دور هم جمع می‌کنه حضور داشته باشید.

بیایید با هم یک چک لیست درست کنیم که شما رو برای اولین فروشتون آماده می‌کنه.

مواردی رو که می‌خواید به لیستتون اضافه کنید انتخاب کنید.
تهیه گزاره ارزش محصولات.
آماده کردن یه صفحه لندینگ ساده برای وب سایتم.
تحقیق در مورد رفتار مصرف کننده
هدف در شبکه‌های اجتماعی
مطمئن شدن از اینکه نسخه موبایل وبسایت درست کار می‌کنه
برقراری ارتباط با وب سایت‌ها و مجله‌ها و وبلاگ‌های مطرح در صنعت
شرکت در فوروم‌های آنلاین مرتبط با صنعت

از لیستی که درست کردید برای آماده شدن برای فروش و فعالیت‌های بازاریابی تون استفاده کنید.

اسکرول به بالا