برای رسیدن به اهدافتون موانع رو پشت سر بگذارید و برنامه هاتون رو عملی کنید

با مطالعه این درس می‌تونید به سوالات زیر پاسخ بدید.
اهمیت دونستن اینکه چطور می‌خوام برنامه‌هام رو عملی کنم چیه؟
چطور برنامه‌هام رو به شکل مناسب عملی کنم؟
چطور بر موانعی که بر سر راه رسیدن به اهدافم وجود دارن غلبه کنم؟

انتخاب کردن یه هدف خیلی کار راحتیه اما رسیدن به این هدف معمولا کار خیلی سختیه. به عبارت دیگه، برنامه ریختن از عملی کردن این برنامه‌ها خیلی راحت تره.

برای همین هم مهمه که بدونید چطور می‌خواید برنامه‌هاتون رو عملی کنید. اما حتی اگه راه عملی کردن برنامه‌هاتون رو هم بدونید، برای رسیدن به این هدف باید حتما یه چیزایی رو فدا بکنید.

همین اول کار ترسیدید نه؟ شما تنها نیستید. خیلی از افراد با در نظر گرفتن اینکه برای رسیدن به اهدافشون لازمه چه کارهایی انجام بدن، کلا بیخیال رسیدن به هدفشون میشن.
می‌خواید بدونید چند درصد از آدما اینجورین؟

مطالعات نشون دادن که 92% افراد به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن در مورد حجم کارهایی که برای رسیدن به اهدافشون لازمه انجام بدن، به طوری کلی از این اهداف صرف نظر می‌کنن. البته ساده سازی برنامه و حذف موارد زائد یا غیرضروری می‌تونه بهتون کمک کنه تا تمرکز بیشتری داشته باشید و احتمال دستیابی به اهداف رو افزایش میده.

یکی از عواملی که باعث میشه افراد عقب بکشن، نداشتن درک درست از چیزهاییه که لازمه برای رسیدن به اهدافشون فدا کنن.

از خودتون بپرسید که برای رسیدن به هدف حرفه‌ایتون باید از چه چیز یا چیزهایی بگذرید؟ این موارد می تونن شامل در اختیار داشتن زمان کمتر برای پرداختن به فعالیت های مورد علاقه تون یا دور موندن از خانواده باشن.

به عنوان مثال برای تحصیل در یک رشته خاص یا قبول مسئولیت به عنوان مدیر، احتمالا باید کمی از زمانی که برای تماشا کردن تلویزیون صرف می‌کنید رو کاهش بدید.

لازمه حتما در مورد اینکه حاضرید چه چیزهایی رو تا چه میزان از دست بدید، واقع بینانه فکر کنید. به طور مثال اگر در طول هفته 8 ساعت تلویزیون تماشا می‌کنید، می‌تونید تصمیم بگیرید که این زمان رو به نصف کاهش بدید و هفته ای 4 ساعت تلویزیون ببینید.

وقتی دارید به چیزهایی که حاضرید برای رسیدن به اهدافتون فدا کنید فکر می‌کنید، معمولا با حذف کامل یکی از فعالیت‌هایی که بهش علاقه دارید، برنامه شما در دراز مدت عملی و پایدار نخواهد بود. در عوض بهتره که قدم به قدم پیش برید و کم کم از زمانی که برای انجام فعالیت‌هایی که برای رسیدن به هدفتون کمکی بهتون نمی‌کنه صرف می‌کنید کم کنید.

بعد از اینکه موانع و چالش‌ها رو شناسایی کردید، حتما برای غلبه بر اونها برنامه داشته باشید.

با انجام تغییرات کوچیک شروع کنید. گاهی اوقات همین تغییرات کوچیک می‌تونن نتایج بزرگی داشته باشن. مثلا ممکنه تصمیم بگیرید عضویتتون تو خبرنامه‌های ایمیلی که ممکنه حواستون رو پرت بکنن رو لغو کنید.

هرگز چرایی رسیدن به هدفتون رو از ذهنتون بیرون نکنید. بسیاری از افرادی که توی عملی کردن برنامه‌هاشون شکست می‌خورند، پاسخ مناسبی برای این سوال ندارن. به جای تمرکز روی نتیجه، دلیل حرکت به سمت هدفتون رو همیشه به خودتون یادآوری کنید.

تمرکز روی یک هدف بزرگ می‌تونه کار رو براتون سخت کنه و قدم‌هاتون رو سست کنه اما اگه اهداف بزرگ رو به اهداف کوچیک‌تر تقسیم کنید، طی کردن مسیر خیلی راحت تر می‌شه.

حتی می‌تونید این اهداف کوچیک‌تر رو هم به اهداف جزئی‌تر ماهیانه یا هفتگی تقسیم کنید. به عنوان مثال به جای تمرکز روی هدف چهار برابر کردن درامدتون در سال آینده، روی این تمرکز کنید که برای دستیابی به این هدف باید چه قدم‌هایی بردارید.

می‌تونید ماه اول در مورد رقباتون تحقیق کنید. ماه دوم در مورد به روز رسانی قیمت گذاری محصولات و خدماتتون بررسی‌های لازم رو انجام بدید و ماه بعد رو صرف توسعه و اجرای کمپین‌های بازاریابی جدید کنید.

توجه به موفقیت‌های کوچیک در مسیر راه می‌تونه برای ادامه راه به شما انگیزه بده. پیشرفت خودتون به سمت دستیابی به اهداف رو اندازه گیری کنید و حتما برای موفقیت‌های کوچیک به خودتون پاداش بدید.

حتما انعطاف پذیر باشید و در صورت نیاز قسمت‌هایی از برنامه تون رو تغییر بدید. حواستون به موقعیت‌هایی که ممکنه توی مسیر براتون پیش بیاد باشه. به عنوان مثال، به جای تمرکز صد در صد روی فروش، به راه‌های دیگه گسترش کسب و کارتون هم توجه کنید.

همین طور که به سمت هدفتون حرکت می‌کنید، انگیزه تون رو حفظ کنید و ادامه بدید. چند راه برای انجام این کار وجود داره.

می‌تونید یه تقویم یا هر تایم لاین بصری دیگه ای رو تو یه نقطه ای قرار بدید که همیشه جلوی چشمتون باشه. نگاه کردن به این تقویم شما رو همیشه به یاد هدفتون میندازه.

همچنین عاقبت تلاش نکردن و دست روی دست گذاشتن رو هم همیشه در نظر داشته باشید. به عنوان مثال اگه برای رسیدن به اهدافتون تلاش نکنید ممکنه سال‌ها مجبور باشید کاری که بهش علاقه ای ندارید رو انجام بدید. با فکر کردن به این موضوع، همیشه عواقب تلاش نکردن برای رسیدن به اهدافتون جلوی چشمتون خواهد بود.

سعی کنید برای انجام دادن کارهاتون یه حس ضرورت ایجاد کنید. نادیده گرفتن اهدافی که مهلت انجام مشخصی ندارن کار راحتیه. اما اگه برای خودتون ددلاین مشخص کنید، احتمال دسترسی شما به هدفتون بالاتر میره.

می‌تونید از دیگران هم کمک بگیرید. می‌تونید از یکی از دوستاتون بخواید که شما رو تشویق کنه و پیشرفتتون رو چک کنه. به طور منظم با دوستتون صحبت کنید و در مورد دستاوردها و چالش‌های راه بهش گزارش بدید. شما هم می‌تونید همین کار رو برای دوستتون انجام بدید.

دیدن پیشرفت دیگران هم می‌تونه به شما انگیزه بده. زمانتون رو با افرادی بگذرونید که بهتون برای تلاش بیشتر انگیزه میدن. مطمئن باشید که این کار تاثیر مثبت قابل توجهی روی پیشرفت شما به سمت دستیابی به هدفتون خواهد داشت.

دونستن اینکه برای رسیدن به هدفتون حاضر نیستید از چه چیزهایی بگذرید، به اندازه دونستن اینکه حاضرید چه چیزهایی رو فدا کنید اهمیت داره. بیاید یه لیست از چیزهایی که حاضر نیستید برای رسیدن به هدفتون فدا کنید با هم درست کنیم.

زمان گذروندن با خانواده
زمان استراحت
سرگرمی هام
زمان گذروندن با دوستام
ورزش

حالا که یه لسیت از چیزهایی تهیه کرید که حاضر نیستید برای رسیدن به اهدافتون ازشون صرف نظر کنید، به چیزهایی فکر کنید که حاضرید فدا کنید. یادتون باشه که نباید یک دفعه بیخیال همه چیز بشید؛ بلکه باید به صورت تدریجی از زمانی که برای فعالیت‌های متفرقه صرف می‌کنید کم کنید و روی رسیدن به هدفتون متمرکز بشید.

اسکرول به بالا